Goed bestuur in Oud-Turnhout


TOEGANKELIJKHEID & BETROKKENHEID DIENSTEN EN BESTUUR

 

We benadrukken het belang van goed bestuur in Oud-Turnhout. Goed bestuur begint volgens ons bij vrij toegankelijke gemeentediensten en gebouwen voor iedereen. In het gemeentebestuur stellen we de behoeften en belangen van de inwoners van Oud-Turnhout centraal door met de nodige zorg om te springen met mobiliteitsvraagstukken, maximaal betrokken te zijn op alle soorten lokale initiatieven en aandacht te besteden aan het aantrekken van eerstelijnszorg. Hier zijn de kernpunten die GOUDT nastreeft: 

 

Toegankelijke en betrokken dienstverlening 

We willen het gemeentehuis zo toegankelijk mogelijk maken via ruime openingsuren, inclusief voldoende avondopeningen, zodat alle inwoners op geschikte tijden gebruik kunnen maken van de dienstverlening. Daarnaast moet het gemeentehuis voldoende fysiek toegankelijk zijn voor mensen met een fysieke beperking. 

We erkennen dat niet alle inwoners digitaal of via de brievenbus bereikbaar zijn. Onze communicatie en dienstverlening moet diverse vormen aannemen, zowel online als offline, om aan de uiteenlopende behoeften te voldoen. We willen de telefonische bereikbaarheid verbeteren, zodat inwoners snel en efficiënt contact kunnen opnemen met de gemeentelijke diensten.

We streven naar meer efficiëntie in het gemeentelijke administratieve proces en willen meer duidelijkheid bieden aan inwoners die te maken hebben met administratieve procedures. Minder administratieve rompslomp is een prioriteit, bijvoorbeeld door het eenvoudiger verkrijgen van sleutels voor vergader- of sportlokalen.

Het personeel van het gemeentehuis moet de passie van de gemeente uitstralen, met een focus op klantvriendelijkheid, respectvolle dienstverlening en samen Oud-Turnhout maken. Wij staan voor een gemeentehuis waar inwoners zich welkom en gewaardeerd voelen met ambtenaren als de belangrijkste aanspreekpunten. 

We geloven in actieve burgerinspraak op zowel structureel als thematisch niveau. De stem van de burger doet er voor ons écht toe! Transparantie staat centraal. Wij streven naar openheid naar buiten toe en zetten ons in tegen achterkamerpolitiek. Burgers verdienen inzicht in de besluitvormingsprocessen.

 

Meer aandacht voor mobiliteitsvraagstukken

Mobiliteit is een thema dat ons allemaal bezighoudt. Hoe raak ik veilig op mijn werk? Op welke manier kunnen mijn kinderen veilig naar school fietsen? …? Die vraagstukken houden ons sterk bezig! Als gemeentebestuur zien we het dan ook als onze verantwoordelijkheid om voldoende tijd en middelen te voorzien om na te denken over de huidige en toekomstige mobiliteitsvraagstukken. We proberen daar maximaal de stem van alle betrokkenen (inwoners, ondernemers, passanten …) in te horen en mee in rekening te brengen. 

 

Advies & transparantie 

Wij waken over de inrichting van de verplichte adviesraden (jeugdraad, GECORO) en zetten maximaal in op het luisteren naar zorgen en informeren van burgers.  

 

Maximale betrokkenheid bij en deelname aan lokale initiatieven 

Als bestuur van een gemeente is het volgens ons essentieel om betrokken en aanwezig te zijn bij wat er in Oud-Turnhout gebeurt. Het mee ervaren en beleven van lokale initiatieven draagt bij aan een goede voeling met wat er leeft bij de bevolking van Oud-Turnhout. 

 

Aantrekken van eerstelijnszorg 

We willen als gemeente voldoende ambitieus zijn en blijven in het aantrekken van eerstelijnszorg. Het moet in Oud-Turnhout interessant zijn om je te vestigen om laagdrempelig zorg te bieden aan inwoners van onze gemeente. 

 

 

Met deze speerpunten wil GOUDT niet alleen de toegankelijkheid van het gemeentehuis en de ambtenaren vergroten, maar ook het gemeentelijk bestuur van Oud-Turnhout optimaliseren door in te zetten op betrokkenheid bij het Oud-Turnhoutse leven, het aantrekken van eerstelijnszorg en het beantwoorden van mobiliteitsvraagstukken. Samen bouwen we aan een gemeente waar iedereen zich gehoord en ondersteund voelt!